hockey arbitrage

Afspraken MHC Zutphen over arbitrage
Elk team wil dat de wedstrijd gefloten wordt door een goed opgeleide en gemotiveerde scheidsrechter. Die scheidsrechters zijn dus onmisbaar bij MHCZutphen. Je zult merken dat hoe vaker je fluit, hoe leuker het wordt. Dus fluit mee!

Scheidsrechters: de indeling
MHCZutphen en de KNHB gaan er vanuit dat je als spelend lid beschikbaar bent als clubscheidsrechter. Vanaf het moment dat je in een C-team zit kun je starten met een online-cursus, die aangeboden wordt door de club. MHCZutphen stimuleert iedereen vanaf 2e jaar C om de spelregelcursus te volgen en een kaart te halen. We hanteren de regel dat alle clubleden vanaf het moment dat ze geplaatst worden in een B-team, in het bezit zijn van een scheidsrechterskaart. Zodra je in een B-team zit, mag je wedstrijden bij de jongste jeugd fluiten, daarna word je ingedeeld op elftalwedstrijden.

Bij wedstrijden met elftallen zetten we scheidsrechters in, met een kaart. De eerstelijns jeugdteams (A1, B1, C1, en D1) worden gefloten door ervaren scheidsrechters. We houden bij het indelen van scheidsrechters vanzelfsprekend rekening met het ervaringsniveau. We proberen de wedstrijden gelijk te verdelen over alle scheidsrechters. En, als iedereen de spelregelcursus met succes heeft gevolgd, is het binnen het team vaak ook makkelijker te ruilen, nietwaar?

Voor de overige teams (D8, E en F-teams) zet MHCZutphen spelers zonder scheidsrechterskaart in als spelbegeleider. Voor deze wedstrijden gelden eenvoudiger spelregels. Op de site van KNHB staan alle relevante spelregels.

Ingedeeld als scheidsrechter, maar je bent helaas verhinderd
Soms komt het niet uit om te fluiten. Met elkaar zorgen we er op de club voor dat de wedstrijden gefloten worden. Je bent daarom als ingedeelde scheidsrechter verantwoordelijk voor je fluitbeurt. Als je verhinderd bent , zoek je zelf een vervanger. Vraag op tijd in je team of zij je willen vervangen. Ook oud-teamgenoten kun je natuurlijk vragen of ze willen ruilen met je. Mail de naam van de vervanger direct door aan [email protected] en cc naar je vervanger. We publiceren de nieuwe scheidsrechter op de site. Heb je geruild, maar is je vervanger er niet? Vervelend voor de teams, coaches en de betrokken scheidsrechters. Omdat je verantwoordelijk was, krijg jij in dat geval een bericht hierover. Maak daarom een heldere, duidelijke afspraak. Het is natuurlijk altijd mogelijk om vrijwillig extra te fluiten, en dat zien we graag.

Communicatie over fluitbeurten; je krijgt een reminder maar checkt ook zelf!
Als je wordt ingedeeld, krijg je via de mail bericht. Als reminder krijg je als scheidsrechter op de maandag voor de wedstrijd nog een herinneringsmail. Voor extra duidelijkheid , check je ook vanaf dinsdag 19 uur of je ingedeeld bent om fluiten.

Fluitbeurt gemist of te laat?
Jammer voor de teams en de coaches. We delen je dan opnieuw in én de eerstvolgende wedstrijd kun je niet meedoen. De coach bewaakt dan dat je niet opgesteld wordt als speler, en de volgende wedstrijd gewoon wel komt fluiten. Wel zo fijn voor de teams!

Arbitrage: veel gestelde vragen, alle spelregels en tips.
Vraag: Ik ben ingedeeld om een wedstrijd te fluiten, maar ik kan niet op die datum/tijd. Wat moet ik nu doen?
Antwoord: Als je niet kunt fluiten, zoek je zelf een vervanger. Je kunt een vervanger zoeken, eventueel met behulp van je coach, in je team of daarbuiten. Als dat niet lukt, kun je een vervanger zoeken via Fluitspot. Je geeft aan de indeler door welke vervanger voor jou in de plaats de wedstrijd fluit. Dit doe je via de mail waarin je bent aangewezen als scheidsrechter.

Vraag: Ik ben ingedeeld voor een wedstrijd, maar heb een vervanger geregeld. De vervanger komt niet opdagen. Wat nu?
Antwoord: We vinden dat je als ingedeelde scheidsrechter verantwoordelijk bent, en dus ook voor de vervanger.

Vraag: Ik ben ingedeeld voor een wedstrijd, maar heb geen scheidsrechterskaart. Nu kan ik toch geen wedstrijd fluiten?
Antwoord: Je bent ingedeeld voor een wedstrijd van de jongste jeugd. Daar heb je geen kaart voor nodig. Kijk op de site of bij KNHB voor de spelregels voor de jongste jeugd (3-tallen, 6-tallen en 8-tallen).

Vraag: Wanneer moet ik een scheidsrechterskaart halen?
Antwoord: Alle leden vanaf 2e jaar C worden uitgenodigd voor een online scheidsrechterscursus. Zodra je tot een B-team toetreedt, heb je je kaart op zak.

Vraag: Ik vind fluiten leuk. Is er een mogelijkheid om hier meer mee te doen?
Antwoord: Meld je bij de arbitragecommissie via [email protected], we zijn bezig met de opzet van een groep enthousiaste (jonge) scheidsrechters die extra begeleiding krijgen.

Spelregels
Of het nu gaat om de laatste spelreglementen, briefings of proefexamens, hier vind je alles over de spelregels: